بیخدایی و دین
میزانی که یک فرد میتواند بیخدا محسوب شود و در آن واحد پیرو مذاهبی که به طور سنتی یکتاپرست، چندخداپرست، یا ناخداباور بودهاند باشد در الهیات بحثانگیز است. برخی کسانی که مذهبی یا دارای عقاید معنوی هستند گاه خود را بیخدا مینامند، درحالیکه عدهای دیگر معتقدند این اساساً متناقض است؛ یک بیخدا نمیتواند باور دینی داشته باشد.[۱]
محتویات
[نهفتن]ادیان ابراهیمی[ویرایش]
یهودیت[ویرایش]
نوشتار اصلی: بیخدایی یهودی
به طور کلی فرمولاسیون پایهای یهودیت نیازمند اعتقاد به خدا است (که در نماز مهم یهودیت یعنی شماع متبلور شدهاست). در بسیاری جنبشهای نوین یهودیت، خاخامها نحوه رفتار فرد یهودی را بیانگر اینکه او پیرو یهودیت هست یا نه در نظر گرفتهاند. در برخی از این جنبشها پذیرفته شده که ممکن است فردی یهودیت را به عنوان سنت اجرا کند ولی در عین حال ندانمگرا یا بیخدا باشد.[۱]
مسیحیت[ویرایش]
نوشتار اصلی: بیخدایی مسیحی
مسیحیت به عنوان دینی خداباور و مبلغ دین، معمولاً بیخدایی را کفرگویی میداند. بر اساس کتاب مزامیر ۱۴:۱ «احمق در دلش میگوید خدایی نیست. آنها فاسدند. کارهای زشت مرتکب میشوند. هیچ خوبی از آنها منتشر نمیشود.» اگرچه، در آمارگیریها شمار زیادی مسیحی خودخوانده در بیخدایان آمریکا دیده میشود. برای مثال در آمارگیری هریس اینتراکتیو سال ۲۰۰۳، ۱۰٪ کسانی که خود را مسیحی پروتستان میخوانند و ۲۱٪ کسانی که خود را کاتولیک مینامند در حقیقت بیخدا هستند.[۱]
اسلام[ویرایش]
نوشتار اصلی: بیخدایی اسلامی
در اسلام بیخدایان را کافر میخوانند، واژهای که برای چندخدایان هم استفاده میشد که به معنی انکارگر یا پوشاننده است. در اسلام گاهی کلمه کافر بار معنایی توهین به مقدسات را به همراه دارد. در عربی آن را الحاد میخوانند که معنی کفرگویی هم میدهد. مسلمانان آزاد نیستند که دینشان را عوض کنند یا بیخدا شوند.[۱]
ادیان هندی[ویرایش]
هندوها با اینکه بیخدایی را قبول دارند، اما راه رسیدن به معنویت را برای یک بیخدا دشوار میدانند. پیروان جین عقیده دارند که خدا در واقع همان روح وارسته است. جینیستها به خدای آفریننده باور ندارند اما عقیده دارند تعداد زیادی خدا در کیهان وجود دارد.
متون متعارف بودایی آفرینش ، وابستگی ضروریات اخلاقی به یک منبع الهی و مسئولیت انسان در قبال اعمال یک خدا (یا بالعکس) را تایید نکرده و گاه تکذیب میکنند. به همین دلیل آیین بودا به عنوان یک مذهب غیر ایزدگرایانه شناخته میشود. با این وجود همهی متون بودایی به وجود ( و نه صلاحیت یا توانایی) تعداد بیشماری موجود روحانی معتقدند.[۱]
ادیان چینی[ویرایش]
میتوان برخی اشکال کنفسیوسگرایی و تائوئیسم را به شکلی غیر قابل اثبات ندانمگرا دانست؛ زیرا چیزی در مورد وجود موجودات فراتر یا لزوم ایمان به ایشان اظهار نمیکنند. هرچند در نوشتههای کنفوسیانیسم اشارههایی به عرش اعلی شده است که حاکی از قدرتی مافوق با معنایی ضمنی است.
No comments:
Post a Comment